Hin­noit­te­lu ja tuot­teis­tus

Syksyn koulutuspäivän tavoitteena on antaa vammaiselle yrittäjälle eväitä oman tuotteensa tai palvelunsa hinnan määrittämiseen. Kurssi kattaa asioita hinnan määräytymiseen vaikuttavista perusteista eri hinnoittelumaleihin. Lisäksi kurssilla keskustellaan tuotteistamisen vaikutuksesta palvelun tai tuotteen myyntiin, kustannuksiin ja sitä kautta myös hintaan. Kurssi sisältää ennakkotehtävän.

Kurssin valmentajana toimii Mitro Kivinen, MBA, KTM, ammattijohtaja, johdon konsultti ja ammattimentori. Mitro on itsekin vammainen yrittäjä, jo yli 11 vuoden ajalta. Mitrolla on pitkä kokemus erilaisten yritysten kanssa toimimisesta, niin start-up -kentältä kuin perheyrityksistäkin. Mitro on toiminut eri toimialoilla, kuten pankki ja rahoitus, teollisuus, telekommunikaatio, kauppa, ohjelmisto- ja peliteollisuus.

Aika: 22.11.2019, klo 10-17

Paikka: Iiris-keskus, nh. Valo, Marjaniementie 74, Helsinki

Hinta: 60 € / jäsen tai kannatusjäsen

-”Early bird” 30 € / jäsen, ilmoittautuminen viimeistään 12.9.

- 30 € / jäsen, jos olet osallistunut 2018-2019 ammatillisiin koulutuksiin (yksi alennus /ammatillinen koulutus)

- alennuksia ei voi yhdistää

- hinta sis. koulutuksen, aamukahvin ja lounaan.

- ilmoittautumiset viim. 17.10. leena.lipponen@fanry.fi tai 0400 339 021

Peruutusehto: Jos osallistuminen perutaan 14-0 päivää ennen koulutusta tai sitä ei peruta lainkaan, peritään koko kurssimaksu. Maksua ei peritä, mikäli on esittää lääkärintodistus sairastumisesta.

Kurssin sisältöä:

Hinnoitteluun vaikuttavat taustatekijät

  • Miksi yritys on olemassa – tuottaakseen arvoa omistajalleen
  • Kate ja voitto eli muuttuvat ja kiinteät kulut – älä tee tappioksi
  • Kilpailu
  • Asiakkaan käytettävissä olevat varat
  • Yritysasiakkaat: mille tuloslaskelman riville myyt?
  • Kuluttajat: paljonko asiakkaallasi on käytettävissä rahaa?
  • Vaihtoehtoiskustannus – mitä muuta voit ajallasi tehdä?
  • Asiakasta ei saa opettaa alihintaan
  • Arvonlisävero on lainaa valtiolta, ei sinun rahaasi.

Hinnoittelumalleja

  • Liiketoimintamallin (Business model) merkitys – kuinka rahastan palveluni
  • Kysynnän hintajousto
  • Mark-up -hinnoittelu
  • Hintapiste -hinnoittelu
  • Mielikuvan asettaminen hinnan avulla
  •  Sinisen meren (Blue ocean) hinnoittelu
  •  Asiakkaan kokemaan arvoon sidottu hinta

Tuotteistuksen vaikutukset hintaan ja ostettavuuteen

  • Tuotteistus tuo ammattimaisuutta
  • Parempi hinta
  • Lisää uskottavuutta – helpompaa ostaa
  • Kustannustehokkuutta tuotteistamalla
  • Standarditoimitus
  • Pienemmät kulut
  • Mitä tuotteistaminen voi olla
  • Fyysinen tuote, palvelu, asiantuntijuus