Hinnoittelu ja tuotteistus
Alkuviritys
Esittelykierroksen teimme hissipuheen muodossa. Kouluttaja Mitro Kivisen (MBA, KTM) mukaan hissipuhetta kannattaa harjoitella, jotta se on valmis, kun sitä tarvitsee. Asia on tärkeä, vaikka termi ”hissipuhe” ei sovi ollenkaan suomalaiseen kulttuuriin. Kukapa hississä alkaisi puhumaan.
Koulutuksen osallistujat olivat tehneet ennakkotehtävän. Siinä he olivat pohtineet:
1) Mitä myyt – mistä asiakkaasi maksaa?
2) Kuinka tarjoamasi palvelun / tuotteen hinta muodostuu?
3) Tutki palveluusi kohdistuvaa kilpailua: miten kilpailu vaikuttaa hinnoitteluusi?
Hinnoittelu
Yritys on olemassa tuottaakseen omistajalleen arvoa. Mitä arvo on? Ensimmäisenä tulee mieleen raha, ja sitä tarvitaan. Arvo voi olla esim. mielekästä tekemistä, kehittymistä ja osallisuutta yhteiskunnassa.
Hinnoittelulle on monia eri malleja, kuten hintapisteen mukainen hinnoittelu, sinisen meren hinnoittelu, strateginen hinnoittelu ja edellä mainittu asiakkaan kokema arvoon sidottu hinta.
Hinnoittelussa tulee ottaa huomioon, että tuottoa ei aina kerry suunnitelman mukaan. Kuluja on kuitenkin koko ajan ja joskus niitä tulee yllättäen vielä lisää.
Tuotteistaminen
Hyvin mietitty ja toteutettu, viimeistelty ”paketti”, luo vaikutelman ammattimaisuudesta, se on tuotteistamista. Tuotteistuksella voi lisätä asiakkaan kokemukseen jotain, josta hän olisi valmis maksamaan enemmän. Paketoinnilla voi helpottaa asiakkaan ostopäätöstä ja hän voi antaa lahjansaajalle jotain erikoista, mitä ei muuten olisi tullut ajatelleeksi.
Loppukommentit
Kouluttaja ei käyttänyt powerpointteja vaan hoiti koulutuksen keskustelevasti, ja osallistujat olivat todella aktiivisesti mukana. Keskustelu sai rönsyillä hetken, mutta asiaan palattiin varsin pian. Pienryhmäkeskusteluissa muiden kokemuksista saatiin tarkennusta ja ideoita omaan pohdiskeluun.
Koulutukseen osallistuivat: Toni Ilola, Nina Kilpiä, Marja Könönen, Jarno Mattila, Satu Oksanen, Tuulikki Pihlajamäki, Marjatta Pyykkö, Tuija Räisänen, Georg Schleifer ja Anni Väänänen.